Co możesz zrobić, jakie podjąć kroki, jeśli zorientujesz się, że składka nie wpływa na Twoje konto w funduszu emerytalnym? Poniżej znajdziesz wskazówki jak powinny wyglądać Twoje działania w celu wyjaśnienia tej sytuacji.
Kilka wskazówek
Błędne dane personalne – być może ZUS pomylił się i przekazał do funduszu błędne dane o Tobie. Upewnij się, zatem, czy fundusz posiada Twój prawdziwy PESEL, NIP lub czy nazwisko nie zostało błędnie podane.
Jeśli z danymi identyfikacyjnymi wszystko jest w porządku, możesz zgłosić się do swojego pracodawcy z prośbą o sprawdzenie danych, jakie zostały przekazane do ZUS w dokumentach zgłoszeniowych oraz dokumentach rozliczeniowych (deklaracjach i imiennych raportach miesięcznych).
Upewnij się, że zarówno płatnik (pracodawca) jak i fundusz przekazali do ZUS prawidłowe dane identyfikacyjne, a w razie potrzeby ich zmianę (np. zmiana nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa) lub korektę. Jeżeli jakieś dane nie zgadzają się wówczas musisz dopilnować, aby pracodawca lub ZUS dokonał korekty i zgłosił to do OFE.
Prawidłowe dane są bowiem niezbędne do tego, aby składka wpływała na właściwy rachunek.
Ustal, czy płatnik przekazał za dany okres do ZUS odpowiednie imienne raporty miesięczne, w których wykazał m.in. składkę na ubezpieczenie emerytalne oraz czy dokonał za ten okres wpłaty składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.
Dlaczego składka nie wpłynęła?
Możliwe, że wszystkie Twoje dane były prawidłowe, a mimo to składka nie wpłynęła na konto w funduszu. Jakie zatem mogą być inne przyczyny tego, że się tam nie znalazła?
1. |
Ubezpieczony cały miesiąc przebywał na zwolnieniu lekarskim |
2. |
Ubezpieczony cały miesiąc przebywał na urlopie bezpłatnym |
3. |
W danym miesiącu pracodawca nie wypłacił ubezpieczonemu wynagrodzenia |
4. |
W trakcie danego roku zarobki ubezpieczonego przekroczyły kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe |
5. |
Ubezpieczony został zgłoszony w ZUS tylko do ubezpieczenia zdrowotnego |
Jeżeli nie wystąpiła żadna z sytuacji wymienionych w tabeli powyżej, ubezpieczony powinien złożyć wniosek o wskazanie przyczyny nieprzekazywania składek w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS, właściwej ze względu na adres zamieszkania ubezpieczonego. Wniosek powinien być złożony według wzoru (nie jest wymagane formalne potwierdzenie przez fundusz emerytalny ani przez płatnika składek, danych zawartych we wniosku).
Jednostka terenowa ZUS ustali przyczynę nieprzekazywania składek do właściwego funduszu emerytalnego oraz określi sposób dalszego postępowania.
Najważniejsze, abyś nie zostawiał tego bez żadnej reakcji. Zaniechanie jakichkolwiek działań jest błędem. Pamiętaj, że jest to Twoje konto, na nim znajdują się środki na Twoją przyszłą emeryturę, dlatego musisz się nim interesować oraz jak najszybciej wyjaśniać wszelkie wątpliwości.
Nie zwlekaj zatem jeśli widzisz, że coś jest nie tak jak być powinno.
Alicja Szakiel