Jak powinna być napisana skarga?
Przede wszystkim powinna być konkretna, zwięzła i na temat. Sprawa, z jaką zwracasz się do Komisji musi być opisana dokładnie i rzeczowo.
Do wniosku ze skargą powinieneś dołączyć korespondencję z danym funduszem emerytalnym, jeśli takową prowadziłeś oraz wszelkie dokumenty, które potwierdzałyby treść skargi.
Musisz załączyć swoje pełne dane osobowe i adresowe. W przypadku, gdy brak jest imienia, nazwiska albo dokładnego adresu osoby skarżącej, organ nadzoru występuje do osoby skarżącej z prośbą o uzupełnienie danych. W sytuacji, kiedy dane pozostaną niekompletne, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, można pozostawić skargę bez rozpatrzenia.
Kto może złożyć skargę?
-
członek funduszu,
-
osoba, która była członkiem funduszu w okresie 6 miesięcy poprzedzających wniesienie skargi,
-
w imieniu grupy członków skargę na fundusz może wnieść także organizacja społeczna, której zadanie nie polega na prowadzeniu działalności gospodarczej.
Co dalej?
Gdy KNF lub Rzecznik Ubezpieczonych otrzyma skargę może on przesłać ją do funduszu i poprosić o wyjaśnienie sprawy. Zwykle fundusz ma 30 dni na wystosowanie odpowiedzi zawierającej wyjaśnienia.
Rozpatrzenie skargi może wydłużyć się wtedy, gdy do pełnego obrazu sytuacji potrzebne są wyjaśnienia jeszcze innych organów np. ZUS-u.
Zgodnie z zasadami Komisji - fundusze emerytalne mają obowiązek poinformowania Komisji o sposobie załatwienia skarg przekazanych im do rozpatrzenia. Informacja o sposobie załatwienia skargi jest bezzwłocznie przesyłana przez pracownika Urzędu Komisji do osoby zainteresowanej.
Alicja Szakiel