Na polskim rynku ubezpieczeniowym istnieje wiele Otwartych Funduszy Emerytalnych. Jakie cechy powinien posiadać fundusz emerytalny, aby przyciągnąć klienta oraz - co o wiele trudniejsze - zapracować na jego zaufanie i sprawić, aby klient z funduszu nie odszedł?
Co jest ważne dla klientów?
Największe zaufanie klientów budzą fundusze o dużym udziale w rynku. Na ich korzyść świadczy fakt posiadania dobrych, stabilnych instytucji finansowych jako akcjonariuszy.
Najlepiej, gdy ich marki znane są nie tylko na rodzimym, ale także zagranicznym rynku finansowym.
1. Powszechne zaufanie i dobra opinia w mediach, wśród znajomych. |
2. Gwarancja odpowiedniego stanu konta emerytalnego. |
3. Niskie koszty uczestnictwa. |
4. Dobre wyniki inwestycyjne w długim terminie. |
5. Unikanie przez OFE nadmiernego ryzyka. |
6. Gwarancja wysokiego poziomu obsługi klienta. |
Koszty uczestnictwa i zyski z inwestycji to najważniejsze wyznaczniki stanu konta emerytalnego. Porównywanie wysokości opłat powinno odbywać się w okresach wieloletnich – tak jak uczestnictwo w OFE. Niższe opłaty są czynnikami niwelującymi ewentualne słabsze wyniki inwestycyjne.
Przy takim samym wyniku inwestycyjnym stan rachunku klienta, który jest w OFE o niższych opłatach, będzie wyższy niż klienta w OFE o wyższych opłatach.
Wiadomo, że oprócz wysokości zysku, znaczenie ma także stabilność wyników i poziom ponoszonego ryzyka. Duże fundusze o znaczącej sumie aktywów mają większy wpływ na rynek, natomiast opłaty za przechowywanie aktywów i opłaty transakcyjne są niższe niż w mniejszych OFE.
Zarządzający większymi OFE mają również możliwość korzystania z narzędzi i informacji niedostępnych dla PTE zarządzających mniejszymi OFE.
Po czym możesz rozpoznać, jaki poziom obsługi zapewnia wybrane OFE? Przede wszystkim po opiniach członków funduszu, ale również po nagrodach i certyfikatach, jakie zdobył. Ważne jest również zaangażowanie funduszu w wychodzenie naprzeciw potrzebom potencjalnego klienta, posiadanie placówek w kraju oraz centrów obsługi klienta.
Przejawem zaangażowania jest również posiadanie strony internetowej i jakość dostępnych na niej informacji oraz zagwarantowanie możliwości przystąpienia do OFE online.
ASz, OZ