Moje dane w Otwartym Funduszu Emerytalnym
Nie. To nie jest pomyłka. Chociaż pewnie wydaje Ci się, że kilka literek i cyferek, którymi wypełniłeś umowę o członkostwo w otwartym funduszu emerytalnym, nie nadaje się na temat artykułu, wcale tak nie jest.
Twoje dane w OFE są o wiele ważniejsze, niż myślałeś - zaraz się dowiesz, dlaczego.
Po pierwsze zgłoszenie umowy
Wypełnienie umowy o członkostwo w funduszu emerytalnym nie oznacza wcale, że to członkostwo uzyskamy. Fundusz na podstawie umowy otwiera rachunek, ale może się okazać, że będzie on bardzo szybko zamknięty.
Po otwarciu rachunku OFE zgłasza dane z umowy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tam dopiero umowa jest weryfikowana.
I właśnie w tym miejscu kluczową rolę odgrywają Twoje dane. Na ich podstawie ZUS próbuje Cię odnaleźć w ogromnej bazie danych, jaką jest rejestr osób ubezpieczonych. Do identyfikacji wykorzystywane jest imię, nazwisko, data urodzenia, PESEL, NIP, a jeżeli nie posiadasz któregoś (albo obu) z wymienionych numerów, w zastępstwie potrzebne będą seria i numer dokumentu tożsamości.
Jeżeli po tych właśnie danych ZUS zidentyfikuje Cię w bazie osób ubezpieczonych, OFE otrzyma komunikat o pozytywnym zweryfikowaniu Twojego rachunku, co jest jednoznaczne z zarejestrowaniem dla Ciebie członkostwa w funduszu.
Ale nie w każdym przypadku tak jest. Jeżeli Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie odnajdzie Cię w swojej bazie, członkostwo nie zostanie zapisane, a składki z ZUS nie będą wpływać na Twój rachunek.
Jakie mogą być tego przyczyny?
Pierwsza i najbardziej oczywista to brak ubezpieczenia społecznego. Nie należy tego mylić np. z czasowym brakiem pracy. Chodzi o sytuację, kiedy nigdy jeszcze nie podlegałeś obowiązkowi ubezpieczenia społecznego i nie zostałeś zgłoszony przez pracodawcę do ubezpieczeń społecznych.
Dopiero w momencie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych ZUS będzie mógł zarejestrować dla Ciebie członkostwo w funduszu emerytalnym.
Reasumując, Twoja umowa czeka na powstanie obowiązku ubezpieczenia.
Drugą i bardzo często spotykaną przyczyną jest niezgodność w danych. Dotyczy ona nie tylko danych zawartych w umowie. Jak już wcześniej wspomniano, ZUS weryfikuje dane z umowy z danymi znajdującymi się w rejestrze ubezpieczonych. Te drugie pochodzą z dokumentów zgłoszenia do ubezpieczenia przez płatnika.
Łatwo więc się domyślić, że oba zestawy muszą być zgodne. Dlatego należy pamiętać o zgłoszeniu aktualnych danych, za każdym razem gdy ulegają zmianie.
Adres też jest ważny
Pomimo faktu, że dane adresowe nie są weryfikowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, aktualność Twojego adresu to także kluczowa sprawa.
Standardem w komunikacji pomiędzy funduszami emerytalnymi, a ich Klientami jest tradycyjna korespondencja.
Błąd w adresie lub brak jego aktualizacji w przypadku zmiany miejsca zamieszkania może całkowicie uniemożliwić kontakt. Co to oznacza w kontekście nie tylko niezgodności danych adresowych, ale także identyfikacyjnych?
Błoga nieświadomość
Sprawa jest prosta. ZUS informuje OFE o braku możliwości zarejestrowania członkostwa. Fundusz wysyła pismo do Klienta, z prośbą o weryfikację jego danych u płatnika oraz w OFE. Adres niestety jest błędny, korespondencja nie ma więc szans dotrzeć.
Składki nie wpływają do funduszu, pozostając w ZUS, a Klient, niepoprawny optymista, uważa, że skoro nikt z OFE się nie odzywa, to wszystko jest w porządku. Następuje stan błogiej nieświadomości, która trwa aż do momentu, kiedy przypomni sobie o funduszu emerytalnym.
Co wtedy?
Jeżeli Klient w międzyczasie nie został wylosowany do innego OFE, możliwe jest jeszcze doprowadzenie do zarejestrowania członkostwa. Wówczas wszystkie składki zostaną przekazane do funduszu.
Ale nikt nie zrekompensuje w takiej sytuacji utraconego zysku, który mógłby powstać w wyniku inwestowania składek, gdyby trafiały do OFE w momencie, w którym miały trafić.
Autor:
Karol Węgrzyniak« Powrót