Zmiana OFE a moje dane
Wbrew pozorom, tak prozaiczna kwestia, jak nieaktualne dane osobowe, może mieć spore konsekwencje przy zmianie funduszu emerytalnego.
Umowa o członkostwo i zawiadomienie
Oczywiste jest, że aby doszło do zmiany funduszu emerytalnego, musimy zawrzeć umowę o członkostwo z nowym, wybranym funduszem. Na umowie niestety nie kończą się formalności.
Twój dotychczasowy fundusz musi zostać powiadomiony o zawarciu umowy z nowym OFE. Ten obowiązek spoczywa na Tobie.
Wbrew pozorom nie jest to takie proste. Aby powiadomienie było skuteczne, zgodnie z obowiązującym prawem, musi mieć odpowiednią formę.
Nie wystarczy zadzwonić, czy też ustnie powiadomić agenta albo pracownika funduszu o swojej woli. Konieczne jest dostarczenie do siedziby Twojego dotychczasowego OFE poprawnie wypełnionego druku „Zawiadomienia o zawarciu umowy o członkostwo z innym otwartym funduszem emerytalnym”.
Warto nadmienić, że wzór zawiadomienia jest ściśle regulowany przez przepisy. Dokumenty niezgodne z tym wzorem nie są brane pod uwagę.
Terminy
Umowa o członkostwo i zawiadomienie to jeszcze nie wszystko, co jest ważne w procesie zmiany OFE.
Musisz jeszcze pamiętać o terminach, ściśle związanych z sesjami transferowymi.
Aby mogło dojść do faktycznej zmiany funduszu emerytalnego w danej sesji transferowej, umowa z nowym funduszem musi zostać zawarta najpóźniej do 25. dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc transferowy, a zawiadomienie musi zostać dostarczone do siedziby dotychczasowego funduszu najpóźniej do 10. dnia miesiąca transferowego.
Co się dzieje potem?
Wszystkie formalności zostały dopełnione w terminie. Wydaje się, że nic już nie może stanąć na przeszkodzie w transferze Twoich środków z jednego OFE do drugiego.
Nowy fundusz zgłasza Twoją umowę do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Niestety jeśli ze względu na różnicę w danych zarejestrowanych z umowy z poprzednim OFE, ZUS nie jest w stanie odnaleźć Cię w Centralnym Rejestrze Członków OFE - umowa jest odrzucana.
Jak to naprawić?
W takiej sytuacji powinieneś otrzymać od nowego OFE korespondencję informującą o odrzuceniu umowy. Wówczas jak najszybciej skontaktuj się z dotychczasowym funduszem w celu zaktualizowania danych.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że dyspozycje zmiany danych w przypadku OFE muszą być składane pisemnie.
Niektóre fundusze wymagają w tej kwestii konkretnego formularza, inne są bardziej liberalne i przyjmują także inną formę - pod warunkiem, że treść dyspozycji będzie jednoznaczna i zrozumiała.
Fakt zmiany danych w dotychczasowym OFE należy zgłosić do nowego funduszu. Umowa zostanie ponownie zgłoszona do ZUS i jeżeli wszystko odbędzie się w terminie, do transferu dojdzie w czasie bieżącej sesji. W innym przypadku środki powędrują do nowego funduszu emerytalnego dopiero podczas kolejnej sesji transferowej.
Dane w OFE muszą być aktualne
Każda zmiana danych osobowych powinna być niezwłocznie zgłaszana, zarówno do OFE, jak i do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Niezgodność w zakresie danych osobowych może doprowadzić nie tylko do kłopotów ze zmianą funduszu, ale także z rejestracją członkostwa podczas pierwszego wyboru OFE, z przekazywaniem składek przez ZUS do funduszu emerytalnego i wreszcie, w przypadku danych adresowych, z kontaktem z OFE.
Autor:
Karol Węgrzyniak« Powrót