Zmiana OFE a uchylenie
Burza o OFE trwa. Zarówno koncepcji, jak i obozów przygotowujących projekty zmian dotyczących działalności funduszy emerytalnych w Polsce jest wiele. Nie wiadomo, która opcja zwycięży i od kiedy zmiany zaczną obowiązywać.
Dlatego nadal warto się przyjrzeć jednemu z najbardziej kontrowersyjnych procesów w obecnie obowiązujących uregulowaniach. Chodzi o zmianę OFE.
Kiedy można zmienić OFE?
Na zmianę funduszu możemy zdecydować się w każdym momencie, ale – co warto zaznaczyć – czasem trzeba za to zapłacić. Zmiana OFE w przypadku osób, które w momencie transferu są uczestnikami dotychczasowego funduszu krócej niż dwa lata wymaga opłaty na rzecz tego funduszu – 160 zł w przypadku stażu krótszego niż rok lub 80 zł w przypadku stażu dłuższego niż roku ale krótszego niż dwa lata.
Członkowie OFE z dłuższym stażem mogą zmienić fundusz za darmo.
Umowę z nowym OFE można zawrzeć w dowolnym momencie, ale do faktycznej zmiany funduszu emerytalnego dochodzi podczas sesji transferowych. Wówczas dopiero następuje przerejestrowanie członkostwa w ZUS oraz przeniesienie kapitału z jednego OFE do innego.
Sesja transferowa odbywa się cztery razu w roku – w ostatni dzień roboczy lutego, maja, sierpnia oraz listopada.
Umowa o członkostwo i zawiadomienie
Oczywiste jest, że aby doszło do zmiany funduszu emerytalnego, musimy zawrzeć umowę o członkostwo z nowym, wybranym funduszem. Na umowie niestety nie kończą się formalności.
Twój dotychczasowy fundusz musi zostać powiadomiony o zawarciu umowy z nowym OFE. Ten obowiązek spoczywa na Tobie. Wbrew pozorom nie jest to takie proste.
Aby powiadomienie było skuteczne, zgodnie z obowiązującym prawem, musi mieć odpowiednią formę.
Nie wystarczy zadzwonić, czy też ustnie powiadomić agenta albo pracownika funduszu o zmianie funduszu. Konieczne jest dostarczenie do siedziby Twojego dotychczasowego OFE poprawnie wypełnionego druku „Zawiadomienia o zawarciu umowy o członkostwo z innym otwartym funduszem emerytalnym”.
Warto nadmienić, że wzór zawiadomienia jest ściśle regulowany przez przepisy i dokumenty niezgodne z tym wzorem nie są brane pod uwagę.
Terminy
Wypełnienie umowy o członkostwo i napisanie zawiadomienia to jeszcze nie wszystko, co jest ważne w procesie zmiany OFE. Musisz pamiętać także o terminach, ściśle związanych z sesjami transferowymi.
Aby mogło dojść do faktycznej zmiany funduszu emerytalnego w danej sesji transferowej, umowa z nowym funduszem musi zostać zawarta najpóźniej do 25. dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc transferowy, a zawiadomienie musi zostać dostarczone do siedziby dotychczasowego funduszu najpóźniej do 10. dnia miesiąca transferowego.
Umowa zawarta pod wpływem błędu
A co w sytuacji, gdy decyzję podpisania umowy z innym OFE podjąłeś pod wpływem nieprawdziwych informacji? Czy to oznacza, że teraz musisz czekać aż dwa lata, żeby bez ponoszenia kosztów powrócić do poprzedniego OFE (lub zmienić fundusz na jeszcze inny)?
Nic bardziej błędnego. Wystarczy, że do swojego dotychczasowe funduszu wystosujesz kolejne pismo – potocznie zwane uchyleniem.
Z treści pisma musi wynikać, że umowa z nowym funduszem została podpisana pod wpływem istotnego błędu i uchylasz się od jej skutków prawnych.
Podobne pismo powinieneś skierować także do nowego funduszu w celu rozpoczęcia procedury anulacji Twojej nowej umowy. Jeżeli chodzi o uchylenie skierowane do dotychczasowego OFE, pamiętaj o zachowaniu terminu.
Uchylenie musi zostać dostarczone do siedziby dotychczasowego funduszu najpóźniej do 10. dnia miesiąca transferowego.
W przeciwnym wypadku zostaniesz zgłoszony na listę transferową i dojdzie do transferu.
Błąd istotny
Jakie sytuacje można uznać za błąd istotny. „Pomyliłem się”? Nie. „Już nie chcę zmieniać OFE”? Też nie. Każdy z funduszy trochę inaczej definiuje błąd istotny.
Jednak każdy z nich powinien uznać jako błąd istotny przekazanie nieprawidłowych informacji przez swojego przedstawiciela na temat wyników funduszy, miejsca w rankingach oraz wysokości opłat. I w takich sytuacjach każdy OFE powinien unieważnić umowę z Klientem.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy uchyleniem adresowanym do dotychczasowego funduszu w celu wstrzymania transferu oraz pismem kierowanym do nowego funduszu w celu anulowania umowy. W pierwszym przypadku wystarczy, że powołamy się na błąd istotny oraz fakt poinformowania o tym błędzie nowego OFE.
Jeżeli pismo zawierające takie informacje dotrze na czas, to wystarczy, żeby nie doszło do transferu. Natomiast uchylenie adresowane do nowego funduszu, żeby zostało uznane za skuteczne, musi już zawierać szczegółowy opis błędu.
Jak widać, proces zmiany OFE nie jest prosty. Pomimo tego, a może właśnie między innymi dlatego, wydaje się także dosyć „dziurawy” i stwarzający możliwości nadużyć, zarówno ze strony klientów (którzy np. zbyt pochopnie, nie pod wpływem błędu, podpisali nową umowę i próbują się z niej wycofać), ale także agentów (którzy namawiają klientów do tego procederu).
AP
« Powrót